Tuesday, August 11, 2009

13/6 bangolf



Idag gjorde jag något så roligt som att ta bancykeln till bangolfklubben med min tjej och gick en 18 hålsrunda. Själva golfklubben har jag cyklat förbi på mornarna och eftermiddagarna till och från postkontoret. Det ser ut som att folk har det trevligt där de sitter och sippar på läsk eller äter glass samtidigt som de spelar. Ibland är det kalas där och barn som har ballonger. Alltså en ganska ledig golfklubb!

Själv är jag pensionerad golfare (som min polare Ola också kallar sig) med grönt kort för större traditionell golfbana där man är ute en hel dag och slår bollar. "Minigolf" som man också kan kalla bangolf är enligt min uppfattning snäppet roligare. På en traditionell golfbana byggs ju spänningen upp långsammare och håller längre. På en bangolfklubb handlar det hela tiden om att sätta allt på ett slag (om man vill stila och spela mer eller mindre taktiskt). En liknelse kan vara landsvägs cykling jämfört med bancykling. I grunden lika sporter men olika discipliner.

Idag var världsmästarvantarna på och det förbättrade spelet något. När man gör en hole in one på större golfbanor är det tradition att bjuda sitt sällskap på champagne så vill man ha något att fira med mycket skumpa är det alltid en bra idé att gå en eller två rundor på en minigolfklubb.

Nu undrar ni säkert hur det gick och eftersom jag och Ulrika inte är de som gillar att skryta så får ni gissa själva!

Dagens tips: Gå ut och spela på er närmsta bangolfklubb.

No comments: