Friday, December 12, 2008

10/10 En ny skiva..

En ny skiva införskaffad på hårdplast!



Det är en tolvtumssingel!

Köpte den igår när jag var ute på stan för att skaffa nya vinylkakor till mitt skivspelargig på syrrans 40års fest. När jag en gång i tiden var på mönstringskontoret vid sjökrigsskolan läste sjuksyrran på de själv-ifyllda informationspapprena att mina intressen var att "samla på saker" och när han frågat vad, varpå jag svarar "vinylskivor" var det klippt och karriären i det militära gick upp i rök!

Gissa om man haft skoj sedan dess. Nåja! Nörd var namnet och nu tog jag mig runt på Södermalm med en lånad monark-tantcykel och begav mig till flera skiväffärer. Egentligen var jag kort om pengar och ute efter en helt annan skiva när jag såg den här på Pet Sounds. 100 kronor ville de ha, det var ingen bra deal idag tyckte jag. Efter viss fundering kom jag på att både "Tour de France 2003" och skivan "Aerodynamik" med tempocyklister på omslaget (av Kraftwerk) säkert finns kvar senare pös jag till Snickars på Heleneborgsgatan, mitt säkraste kort för bra begagnat och hittade av en händelse mycket annat jag inte tänkt på och som sedan köptes.


Blandannat Kraftwerk - Tour de france 2003. Den var i obruten förpackning och på den första etiketten stod det FNAC 8,00 EUR, Fnac som i den franska bokkedjan. Där hade den alltså legat och väntat på mig i Frankrike i somras när jag skulle se finalen på Champ's Elysees och nu tröttnat och tagit sig hit till Sverige. Så måste det väl va? Ingen av låtarna på skivan är Kraftwerks originallåt Tour de France från 1983 utan tre nyversioner lagom till 100 års jubiléet av Tour de France. Se 1983 års video här

Vidare musiktips är en övergrym musikblogg där man kan ladda hem svängig disco. Se 24:hours - www.2-4-hours.blogspot.com

No comments: