Wednesday, December 17, 2008

25/10 En ny cykel!


En räcer från Österrike

Ibland brukar jag meka med fastnavscykeln på framsidan av huset. Då och då går min granne Walter förbi och vi brukar prata cyklar när det händer. En gång berättade han om sin gamla räcer som han hade med sig till Sverige när han flyttade hit från Österrike. Den ville jag gärna se! då låste han upp sin förrådsdörr och visade hur den hängde på väggen. Den såg rätt antik ut med teleskopstöd för sadeln, en "Assmann Special" och flaskhållare på styret. Tokigast av allt var att man flyttade framväxeln med en stor spak.

Veckor senare, nu i oktober hade vi städdag i kvarteret. När jag krattar lite vid parken ser jag Walter som frågar hur det går med cykeln "det går bra" sa jag och frågade hur det gick med hans räcer. "Mja.. den hänger ju bara på väggen... det skulle vara kul om någon tog hand om den.. vill du ha den?" - Tro't den som vill! men nu har jag en ny cykel. Som gått i arv. När jag gick runt hörnet ur sikte från alla andra sprang jag och gjorde ett glädjeskutt! Walters gamla räcer är gammal som gatan och riktigt tjusig. Nu är den min! Jag firade med fyra korvar till frukost och två trocadero.

Nu längtar man tills våren, jag och "Assmann special" kommer ha mycket kul ihop!
För den som vill se mer av cykeln se: http://www.cykelhobby.com/sussex.html

No comments: