Tuesday, November 11, 2008

23/9 Hell HELIOS!

Efter att jag kommit hem från landet gav min ena moster mig en äppelplockare! Det hade vi varit uppe på storstugans vind i Hassela och letat efter tidigare. Nu råkade hon ha två så jag fick den ena! wwwaaahhoooo!!!!

Äppelplockningen hemma gick bra, oh ja!


Här är äppelplockaren Helios med en påse Frankensteiner.

Nu undrar ni vad det är för sort, det är ursprungligen Gravensteiner. På min bakgård finns det två äppelträd. Ett Sävstaholm och ett Gravensteiner. En vår när jag klippte träden råkade det bara bli cirkus fem äpplen på två träd eftersom jag var för nogrann och klippte bort de flesta av skotten. Nu ansar vi Sävstaholmträdet medan det andra får växa så fritt det vill. Ambitionen är att det ska få växa sig jättelikt! Precis som Dr Frankensteins monster härjade fritt. Resultatet blir bra äpplen att styrka cyklingen med.

No comments: