Wednesday, December 31, 2008

1/11 Kan det vara....


Binnikemaskar? Ånä! Det är nytvättade vajerslangar till morfarsräcern.
Nu går ingen nåd på vad som renoveras. Hela cykelmaskineriet hoppas vara igång och rulla i vår om allt går rätt till. Det enda som verkar vara lurigt är hur bakväxeln ska fixas men sånt lär man sig allteftersom.

Kjell som har cykelhobby.com har bidragit med hjälp att lösa gåtan om vad det är för sorts cykel jag fått ärva och likaså en bekant till honom som är cykelhistoriker - i Tyskland. Troligtvis är cykeln från tidigt 50 tal och ihopsatt av en österrikisk cykelbyggare. Genom Kjells kontakt i Tyskland har vi fått veta att mindre cykelfabriker i Frankrike och Österrike brukade ge sina ramar engelsklingande namn. Cyklar från storbritannien hade gott rykte och var något man kunde casha in på. Av Walter min granne har jag fått höra att cykeln köptes 1963 i cykelaffären "Füszl" i Wien och kom hit till Sverige 1974 på taket av en folkvagnsbubbla. Så här ser ramen ut i sin vinterskrud (klicka på bilden för att se hela):

Som tack för cykeln fick Walter ett presentkort på Günthers korv.

P.S
En nyhet på själva bloggen är att det nu går att kommentera fritt. Den funktionen var tidigare låst men nu är det fixat! Släpp loss!

3 comments:

Jon said...

Günters korv!
Aron du är underbar.

Anonymous said...

Vilken fin blogg du har snickrat ihop Aron. En fråga som kanske kan tas upp i forumet är bara; Hur kommer det sig att ni heter "Bananens Cykelklubb"? Nej förlåt, jag menar ju "Äpplets CK"... Och en följdfråga på det; Vilket är det godaste äpplet? Själv säger jag good old granny smith utan konkurrens.

Aron said...

Dito Jon! Vi får ta en körv där när du är i stan. De har 25 olika sorters korv och trocadero på burk med. Günthers korv är ett riktigt vattenhål.

Anna, det är för att jag gillar äpplen och färgen grönt. Jag gillar alla äpplen. Särskilt kanderade. Idén med klubben och bloggen är att hedra äpplet och kora den bästa äppeldrycken, att åtminstone vara en dagbok i jakten på den. Det och att rapportera om allt kul som händer i fastnavssverige!