Tuesday, November 11, 2008

13/9 Cykeldag på Tekniska museet

Idag var jag och min tjej på Tekniska museet för att se vad deras "cykeldag" var för någe. Vi kom dit via ten toe turbo - d.v.s med fötterna, till strandvägen och där tog vi en buss fram till museet. Det stod några cyklar där, många vanliga fotbromsade som det brukar vara vid cykelställ men också två räcers. De blev de första "museiobjekten" att granska (förutom den gamla polishelikoptern)

Väl inne fanns det mer att se. En skylt framför "maskinhallen" pekade att cykeldagen fanns åt vänster, men vem kan egentligen gå förbi maskinhallen med alla flygplan och lokomotiv! det blev en bra uppvärmning. Där inne finns det fler intressanta gamla cyklar. Själv hade jag svårt att slita mig från vattenmaskinen där man kan se hur aerodymiken fungerar runt en flygplanvinge.

I det stora rummet där cykeldagen hölls fanns det vid ena väggen en stor installation som jag redan sett på nätet tidigare: Tryckcykeln. Två elever som i våras gick ut Forsberghs grafiska skola i Stockholm hade gjort den som examensarbete. En av dom, Calle fanns där och berättade för oss om hur själva cykeln och tryckmaskineriet fungerade. Den består kort skrivet av fyra sammansatta cyklar som tillsammans kan göra färgtryck i lika många färger. Så här såg den ut på museet:


Det finns en länk till en sida om tryckcykeln här

På cykeldagen kunde man också se på modernare cykelbilar, liggcyklar och en fixedgear cykel. Liggcyklarna kunde man få prova på innergården men eftersom jag var mer sugen på fastnavsåket passade jag på när ägaren inte var där.

Cykeldagen var ett bra initiativ av Tekniska museet men dessvärre inte så mycket att hurra för. Det var kul att se tryckcykeln och att läsa om den i boken jag köpte med mig hem. Men det var det!

No comments: