Tuesday, November 11, 2008

21/9 Höghöjdsträning på landet


Hassela med kiosken, kyrkan, konsum och pappersbruket.

I helgen var jag med familjen på landet. Det var potatis-uppdragar dags och bärplockningstajm för hela slanten. Höghöjdsträning kan man säga. Bären plockade vi i skidbacken och potatisen hemma i en annan backe som våran tomt ligger på. Det är skönt att ta lite time-off och kunna gå obehindrat med kamoflerad truckerkeps och knallpistol i fickan (utan att någon lyfter på ögonbrynen eller blir rädd, här är alla lika coola) Läsa Frankenstein på kvällarna, ta mitt i natten promenader och lyssna på dödsmetall på utedasset. Nu skriver jag så man längtar tillbaka dit. Skulle kunna fortsätta i år och dar om klockan tre-kaffe och pilkastning. Något säger mig att jag borde söka jobb på sågen snart!

Här lingon, numera sylt!

En sak jag var ivrig över att kolla förutom potatisen var min "cykel sökes/köpes" annons som sitter uppsmockad på konsum. Kanske hade någon tagit med sig telefonnummerlappar hem? En person hade ringt tidigare, han hette Åke och ville sälja sin mustang. Visst längtar man efter att kunna susa runt på en räcer uppe i Hälsingland där landet ligger - han hade cyklat på den tidigare och den passade honom bra nämnde han, synd var att det skiljer 18 cm i längd mellan oss. Jakten fortsätter!


Här ser ni annonsen

När bilen fortsatte från byn upp till stugan längs grusvägarna dit och gruset fräste och sprätte omkring började man känna av saknaden att inte ha varit med på Ronde van Retaard loppet som hölls i väst-sverige några veckor tidigare. Det hade varit grymt! men det satte latheten och en halsböld stopp för. Nu kunde man flina lite ändå, här finns ju fina träningsmarker! Nästa år så....

Övriga coola-grejer som hände var att jag hittade en 10kronors vinyl på Rigahjälpen i Bergjsö att slira hemma: "20 great truck hits" av countrysångaren Red Simpson. Den måste vara ett av mina bästa köp någonsin. Det och att en pansarvagn stod parkerad på rastplatsen på väg upp höjde verkligen kvalitén på resan.

3 comments:

Christofer said...

mm ett torp i norrland.. jag blir helt skakig på tanken!

Aron said...

Det är mysigt och jag skriver som jag säger till alla mina polare, du är hertlicht wilkommen (fast jag snackar inte tyska till vardags) upp dit för häng och träningsläger så fort vi har rinnande vatten m.m i huset. Just nu är det lite jobbigt att vara där. Vilket är bra eftersom man spenderar mer tid utomhus.

Johannes said...

Red Simpson har gjort en del riktigt bra trucker låtar. Jag har en samling med tyska inslag, där hihgway blir bla das schöne mädschen von die autoautobahn