Tuesday, November 11, 2008

26/8 Baguetten



Idag var jag i stan hos min storasyster och gjorde lite datorpyssel. Framåt lunchtid började jag känna mig lite hungrig, kanske kunde man göra sig en macka?. Men det fanns bara knäckebrö! fast.. det finns ju ganska många bagerier på kungsholmen där syrran bor kom jag på. Vem tackar nej till en nypa luft och en räcertur nerför kungsklippan efter att ha suttit inne sen förmiddan? Framme vid ett franskt bageri lämnade jag cykeln utanför och tjackade en baguette. Frågan blev då hur man skulle få hem den. Hade ingen väska med och tajta jeans. Att stoppa den i fickan var inget alternativ: en bild säger mer än tusen ord!

Baguetten var god, kan nämna att det finns tre franska bagerier (såvitt jag vet) i Stockholm varav särskilt en är värd att nämna -Fabrique på Scheelegatan 6

det beskrivs som ett "Bageri med stenungsbakat surdegbröd av hög kvalité" Passa på att pröva det om ni är i krokarna mellan stadshuset/rådhuset. Ytan på själva stället är dock 10 kvadratmeter så brödet får man ta i handen och vandra iväg med. Det finns också kaffe att ta med, men enligt rykten är det inte lika bra. Det blir en hemläxa att ta reda på. Att cykla genom stan med ett bröd på styret var inga problem. Förra gången jag skulle ta med mig en banan i ena ryggfickan åt jag upp den istället för att ladda energi och spara plats. Bröd å andra sidan måste man ju avnjuta i godan ro för att ge en bra jäsning i magen sen. Det säger sig självt!

Om baguetter och cyklar finns det ett citat från Snarkus: "Word on the street är att fransoserna i det längsta motsatte sig integrerad vajerdragning till bromsar/växelreglage just för att de var praktiska vid transport av baguette."

1 comment:

Anonymous said...

Hej ! Fabriken är ingen franskt Bageri ! Enligt vad jag vet , det Finns bara ett franskt Bageri i stockholm och den heter petite France På john ericssons gatan 6!