Saturday, October 11, 2008

9/8 Velodromen

På lördagen hade jag och min pista-polare Jens bestämt oss för att cykla till Lomma. Under bröllopsfirandet på fredagkvällen kommer jag underfund med att det är nog dags att göra ett val. Antingen äta och dricka friskt eller något mindre för att ha ork över till cyklandet. Jag bestämmer mig för att fortsätta festandet och lämna in återbud. Festen hålls i min bror med frugas lägenhet. Det är både trångt och rökigt på balkongen, mycket folk i kök&vardagsrum och eftersom jag behöver parkera arslet ifred någonstans gör jag det av en händelse - vid datorn!

Där fick man reda på att imorgon lördag skulle "Cykelklubben Röda Möllan" - CKRM cykla till asfaltsvelodromen Trelleborg. Det lät häftigt. CKRMs blogg hade jag läst tidigare och asfalts "velodromen" kände jag också till via nätet. Med två dagar kvar i skåne kändes det roligt att få chansen att pricka av två grejer till på önskelistan. Träffa vägpiraterna i CKRM (<- bild) och cykla till Sveriges enda Velodrom. Om den nu kan räknas som sådan. Kvällens plan blev att fortsätta firandet och gå upp arla morgon för att hänga med dit. Cykeln stod ju redan i Malmö hos Christofer och han ville också hänka på! Fett!

Nästa morgon på Södervärn i Malmö träffade jag och Christofer rödamöllan-gänget, för dagen bestående av Ola, Peter och Roger. De var ivriga på att sticka, och så stack vi. De är ena trevliga cykelkamrater. Vi pratade om det ena och andra på väg ut från Malmö och när vi nådde vischan gav de oss flera bra tips om hur man cyklar på rulle och bryter vinden. Sagt och sedan gjort, vi "rullade" mot Trelleborg. Det var fina vyer och ibland åkte vi igenom moln av gräs från när bönderna höll på att klippa åkrarna. Genom några små ställen och slutligen, när vi närmade oss "Trellehulla" började vi bli hungriga och stannade på ett långtradarhak för lunch som bestod av: tre köttbullstallrikar, en hamburgare, en stek och en dagstidning. Steken åt jag själv för att fira av en fantastisk semester och ladda inför något speciellt - velodromåkning!

Väl framme på stället såg vi en asfaltsbana som var fylld med glasskärvor och annat skräp. Det fanns sprickor med gräs i asfalten och annat. "Arenan" har alltså kommit till åren. Efter att ha lånat en sopborste från en fotbollsmatch ett stenkast ifrån (Roger i röda möllan hade t.om med sig en liten borste fäst på ramen !) och gjort rent blev det några varv runt innan vi i samlad tropp rullade hem för pilsner på ölkaféet vid Möllan.

Resten av kvällen blev riktigt kul då Simon kom och hälsade på från Köpenhamn. Efter att ha sagt ajöken&på återseende till cyklisterna och deras cyklar i ckrm mötte vi upp fler kompisar för att cykla stan, tonårshänga vid piren med folköl, cigaretter, en jättespindel och en chokladask. Vi såg också en utomhusvisning av Sigur Ros film "Heima" i Pildammsparken för att allesammans sluta upp hos Christofer med mer folköl och spisning av vinylskivor. Jag kom till ett riktigt trevligt ställe.

Det var nördkonferens mitt i natten.

I efterhand är jag mycket imponerad, tänk vad en kropp klarar av!

No comments: