Wednesday, October 22, 2008

13/8 Cykeltur i stan (Stockholm)

Äntligen onsdag!
"Äntligen hemma" - I måndags tog jag tåget hem och cykeln fick åka med i bagageutrymmet på samma intercity tåg. Konstigt nog var det riktigt svårt att hitta till företaget som SL hyrt att ha hand om alla cyklar som åkte på "cykelbiljett" under sommaren. Tillsammans med två finska turister som verkade mer lost slängde vi in cyklarna (all right, jag låste och ställde min säkert) i utrymmet och hoppade på tåget.

Framme i stan samma dag mötte jag upp min cykelkompis Håkan som var hygglig nog att ta hand om min cykel tills en cykelträff på onsdagen. Allting om den hade jag hört via www.fixedgear.se. Efter att vi tagit en repa med start Stockholms central och begett oss ut på djurgården (där jag lyckades fastna med framhjulet tre gånger mellan spårvägsspåren) och ätit varsin glass parkerade vi stålhästarna hemma hos honom och skiljdes åt för att ses igen på onsdag!

På onsdag var det dags att cykla järnet och roligt nog hade Simon som var på förbiresa lånat en cykel för att hänga med! Fett fett. Läs nu resten.




Här är nästan hela bunten som fräste i stan.

Allesammans började möta upp på Järntorget i gamla stan klockan 17 för att droppa in och rulla ut en halvtimme senare. Informationen som fanns sa att det skulle bli ett "segt fyllestyr utan mål." gott nog! Det var kul att träffa nya nyllen och höra olika åsikter. En röst på stället gillade inte geometrin hos track-ramar och där tänker han lite snett tänker ni men personen syftade på att hjulbasen (och hur långtifrån hjulen är från varandra) när de påminner om just motorcyklar är tjusigt enligt honom. Nå! dravel säger jag men man får ju tycka vad man vill.

Kul var det att cykla sen! när vi rullar ut vid slussen och fortsätter i samlad trupp med folkets röster som ropar "Tour de France" efter oss märker jag att, ja, det är fan en punka på bakhjulet. NU?! egentligen är det lätt ordnat men nu hade jag inga verktyg med mig. En efter en av alla som kom ikapp mig när jag åkte på bakfälgen svarade att de inte hade något heller. Men Håkan hade! Yes! vi möttes upp i Högalidsparken och snabbt som blixten var vi på väg igen. Vi hann ikapp de andra först vid Vallhallavägen men det var all right. Det efter att jag hade dragit ett asfalts magplask på samma ställe när jag missade att pricka pedalkorgen och efter det hålla fast mig i styret.

Summan av kardemumman: Det var otroligt kul att cykla med så många och turen som följde gick ut till djurgården, in till stan, mot nytorget och avslutades på haket Mbargo i Hornstull. Själv slutade jag kvällen på utomhusbion i Tantolunden och det var bra grejer det med!



Min och bakom den Håkans cykel. Vi var överens om att ha bra smak när det gäller hjul



Veckans hjälte: Håkan som här i Högalidsparken hjälper till med punkan.

2 comments:

Simon Busk said...

Ja det var en härlig dag, den dagen! Fint med cykling i stan, den tänker jag på ibland när jag behöver pigga upp mig själv!

Aron said...

Det är skönt med minnen! En rätt bra grej jag göttar mig åt är vetskapen om att vi har fler framför oss. Right?! Ett oförglömligt minne jag har är när vi var utanför Köpenhamn, jag hade åkt i förväg och hela gruppen kommer speedande förbi medans jag ska filma allt och kommer åt en dum-knapp på touchscreen skärmen som pausar alltsammans! ha ha. "Vi tar igen det på hemvägen" sades det men man hann ju knappt märka när vi åkte förbi avtagsvägen då. Finns inte på film men kvar i huvudet. Brukar skratta åt det ibland. Det var ett bra stycke film.