Thursday, November 26, 2009

1/7 Två tips - ny semesterort och ett fikaställe



Hej vad det går!
knappt en dag har gått och nu har jag och tjejen besökt ett till ställe längs tåglinjen mot Simrishamn. Det är Ystad. Egentligen fanns det planer på att studsa av tåget där på den förra resan från Malmö, men när det fanns mycket tid fortsatte den hela vägen då och först idag hamnade vi där!

Planerna var att ta ett dopp i havet, ta temperaturen och undersöka hur det smakade. Besöka antikvariatet och ta en långfika med en kortlek. Slira runt på stan och åka hem när man fick lust.

"Antikvariatet" var Ystads Antikvariat. Där hade jag spanat in en flygbok om messerschmitt BF 109 tidigare. Vid andra granskningen kom jag på att den inte var något att ha och kollade efter cykelböcker istället. Det hade funnits bra böcker om det tidigare, men sporthyllan idag bestod mest av längdskidåkarbiografier och annat. Det fanns en hel radda böcker om kokkonst, krig, konst, skräp. You name it! det finns där. Utan att hitta något och nöjda med det gick vi vidare till



Bäckahästens fikaställe. Nästan vägg i vägg med Ystads antikvariat finns ett riktigt bra kafferep. Det går att beställa kaffe i kanna med kaffegrädde till och rätt generösa bakverk. Jag är inte den som är vidskeplig eller tror på övernaturliga väsen som bäckahästen men ett tag började jag ana underliga ting när jag fiskade upp 4 par i rad på "finns i sjön" och hade en riktigt bra dag med vändtian. Efter att sockerchocken lagt sig kom jag som tur var på att det hela handlar om vanlig medfödd skicklighet, att jag kastade lite salt över axeln, det lät som en gnäggning när jag höll handen över ett visst kort, inga ovanligheter alltså.

Ystad bjöd på mer saker, på väg mot ett kloster som vi inte gick in i fick vi syn på självaste Kurt Wallander. Japp! han finns på riktigt. Han hade säkert varit och fikat han med. För just nu spelades nästa Wallanderrulle in alldeles runt hörnet. Smart som jag är togs snabbt chansen att springa upp på andra våningen på en affär och titta ut genom ett blurrigt fönster med ansiktet brevid en stor gul vas, ett bra kännetäcken att pausa filmen på i framtiden för att se sig själv som statist. Men det var så grötigt på andra sidan fönstret att man inte såg vad som försiggick där.

Istället knallade vi vidare genom staden härs och tvärs, busade med några småbarn, köpte hamburgare på max, parkerade oss i parken och åt, köpte sedan en till måltid bestående av en flaska herrljunga och en påse ostbågar, sen spelades det mer vändtian och finns i sjön. Mitt i allting hittade vi ett annat antivkariat och för 30 kronor fanns "Tidens cykelbok" till salu. Tjackat och klart - den följde med hem och har bjudit på väldigt intressant läsning sedan stunden den införskaffades.

man behöver inte åka så långt för att ha det bra, så länge man kommer utanför mitt postområde i lindängen är det riktigt fint i skåne. På tåget hem var vi överens om att det är fantastiskt att semestra. Om så bara en dag en liten bit hemifrån!

För er som är nyfikna på övernaturliga väsen, klicka på bilden och kolla in


Paul Bunyan

P.S Kolla in min polare Lukas cykelblogg -> fixerat

P.S 2 ni som inte tror på det, här finns en närbild på Wallander D.S

No comments: