Tuesday, July 7, 2009

12/4 Paris Roubaix med ...



Hallå!
Nu har vi varit ute och stökat igen, Äpplets Cykelklubb.

Den här gången hemma hos mig på Söravägen.
Jag satt i min pernilla fotölj och kollade Paris-Roubaix på TV när Daniel ringde till mig, eller om det nu var jag som ringde till honom och frågade om vi inte skulle ses och se på loppet tillsammans. Nuförtiden bor jag i Malmö men var för tillfället och hälsade på i föräldrahemmet över påsken. Årligen, i början av April går loppet Paris-Roubaix av stapeln (sedan 1896 med undantag för några krigsår). Det finns en spännande dokumentär att se om loppet som Jörgen Leth (omnämnd i tidigare inlägg) gjort på 70-talet. Den heter "A sunday in hell".

Loppet är allmänt känt som "L'enfer du Nord" - Helvettet i norr. Men anledningen till detta är inte att det är ett helsickes till lopp utan enligt wikipedia en fras myntad av en fransk journalist efter första världskriget då loppet passerade genom gamla krigsskådeplatser.

Nu såg det faktiskt inte så illa ut i Frankrike. Det var redan vår där nere och fullt med grönska. Det var fint på Söravägen med. Jag och Daniel hade bunkrat upp med hemkokt saft, egenhändigt bakade bullar och popcorn med dill och parmesan.


Det var ett rafflande lopp där den då tvåfaldige vinnaren Tom Boonen mot slutet gjorde upp med norrmannen Tor Hushovd. Trist nog åkte Hushovd in i ett staket på väg mot Roubaix och Roubaix velodromen där mållinjen ligger. Tom Boonen tog sin tredje seger och så var det med det.

Efter loppet gick vi ut på framsidan med en sats skruvnycklar och ett vattenpass. Vi ställde in Daniels sadel helt horisontellt. Då använde vi vattenpasset för att måtta ut så sadeln låg helt vågrätt. Då får man en bra position när man gasar på. Efter att vi bägge testat cykeln och kollat att allt var all right bläddrade vi lite i cykelhistoriska föreningens senaste nummer av "Velocipeden" och sladdade lite på framsidan. Det var i den tidningen vi läst om vattenpass-tricket. Efter det sa vi hejdå till varandra och swoosch så var Daniel borta igen!

Apropå "Roubaix" kommer ett musiktips,
François de Roubaix - Xavier à la Maison d'Arret [La Scoumoune]

No comments: